Sommige bedrijven hebben veel last van ziekteverzuim. Ziekteverzuim is nooit leuk voor een bedrijf omdat een zieke medewerker veel kosten met zich meebrengt. Daarnaast heeft een hoog ziekteverzuim een negatieve bijsmaak. De kosten zijn vooral zo hoog omdat je naast het doorbetalen van de medewerker ook de vervanging van de medewerker moet regelen en doorbetalen. Zeker bij langdurige ziekte is dat erg duur, maar bij langdurige ziekte komen er ook andere verplichtingen voor de werkgever. De werkgever moet zich dan aan een aantal verplichtingen houden volgens de wet van poortwachter. Daardoor moeten er door het bedrijf kosten worden gemaakt om de kosten van het langer doorbetalen van de medewerker dan twee jaar te voorkomen.
Het is voor bedrijven alleen lastig om achter de oorzaak van ziekteverzuim te komen als er sprake is van een afwijkend verzuimcijfer. Een van de mogelijkheden die een bedrijf daar heeft is door de arbodiensten langs te laten komen. Er zijn verschillende arbodiensten en een daarvan is over het adviseren over een lager ziekteverzuim. Door deze adviezen hoopt de arbodienst dat de werkomstandigheden binnen bedrijven beter wordt zodat het ziekteverzuim naar beneden gaat. Dit leidt uiteindelijk tot kostenbesparing voor bedrijven en tot meer tevreden medewerkers.
Naast het terugdringen van het ziekteverzuim heeft de arbodienst ook andere diensten zoals controleren of een bedrijf zich genoeg aan de veiligheidsvoorschriften houdt. Deze controlerende rol wordt meestal niet gewaardeerd waardoor de arbodienst een wat negatief imago heeft bij sommige bedrijven.
Naast het vragen van advies aan de arbodienst kan je ook advies vragen bij arbeidsdeskundigen. Een arbeidsdeskundige is net als de arbodienst gespecialiseerd in het geven van goed advies voor bedrijven over het terugdringen van ziekteverzuim en kan daarom ook in deze situaties helpen. Soms is een arbeidsdeskundige zelfs verplicht bijvoorbeeld bij een arbeidsdeskundig onderzoek. Dat onderzoek moet worden uitgevoerd wanneer een medewerker langdurig ziek is om te kijken wat de medewerker allemaal nog kan.