Het aanbesteden van een opdracht kan verplicht zijn voor bepaalde bedrijven. Dit is niet altijd even ideaal. Veel bedrijven hebben namelijk een hele erge hekel aan de papieren rompslomp die er aan vast zit. Gelukkig leven we nu in 2014 en kunnen we dingen digitaal doen. Maar als je dingen digitaal doet heeft het ook weer voor en nadelen.
Voor de opdrachtnemer is het een voordeel dat je alle opdrachten bij elkaar ziet. Via het internet kun je namelijk kiezen om bepaalde aanbestedingen te bewaren en het programma zal zelf bijhouden waar je wel of niet op gereageerd hebt. Een nadeel voor de opdrachtgevers is de enorme concurrentie. Iedereen kan op het internet en dus ook zich aanmelden voor alle openbare aanbestedingen. Dit dwingt de bedrijven om een lagere prijs aan te bieden, anders worden ze niet gekozen. Maar aan de andere kant kunnen ze op heel veel reageren tot ze wel gekozen worden.
Voor de opdrachtgevers is het een voordeel dat er heel veel aanbieders zijn, zeker bij een openbare aanbesteding. Bij een digitale aanbesteding hoef je namelijk alleen de opdracht online te zetten en de reacties zullen vanzelf binnenstromen. Toch zijn er veel bedrijven die zich zorgen maken dat het niet veilig is. Gelukkig kun je via het internet ook goed contact houden. Dus de opdrachtgevers en –nemers kunnen een bericht sturen wanneer ze contact wensen. Bij vragen of opmerkingen. Je kunt ook vragen naar een persoonlijke afspraak, mocht je niet van digitaal contact houden. Omdat je goed contact kunt houden en de bedrijven kunt natrekken via internet, is het veilig aanbesteden.
Voordat je dingen gaat aanbesteden moet je toch wel onderzoeken wat je precies wilt doen. Je opdracht moet duidelijk online komen te staan, anders krijg je ook alleen maar vage offertes binnen. Op deze manier zorg je zelf voor een goede aanbesteding.