Amahoro.nl

Artikelen en Persberichten

Film merchandising

Merchandising, het commercieel exploiteren van de populariteit van ene merk of van bekende personen zoals filmsterren, entertainers en sporthelden of acteurs uit films, stripverhalen en televisieprogramma’s.

Merchandising kan de volgende vormen hebben:

–          Verkoop van afbeeldingen en logo’s op snuisterijen voor fans. Voorbeelden zijn voetbalplaatjes, sleutelhangers, spelletjes en posters

–          Het weggeven van dergelijke producten bij aanschaf van andere producten, zoals in de vorm van een relatiegeschenk

–          Het gebruik van afbeeldingen op andere producten zoals kleding, dekbedovertrekken en handdoeken.

Een filmproductiemaatschappij kan gebruik maken van film merchandise. Maar hoe gaat dit in zijn werking? Een filmproductiemaatschappij dat een populaire film heeft gemaakt, kan deze willen promoten op bijvoorbeeld producten. Zij kunnen er ook voor kiezen om producten met daarop afbeeldingen van figuren uit de film weg te geven bij aanschaf van andere producten. Hetzelfde geldt voor merchandise wat betreft games. Een game programmeur kan ook voor merchandising kiezen om zijn game te promoten. Door bijvoorbeeld afbeeldingen van de gamefiguren op andere producten zoals kleding te plaatsen, krijgt zijn product veel meer aandacht. Misschien wel zoveel meer aandacht dat het zorgt voor een grote verkoop en dus voor meer omzet.

Het doel van merchandising

Het doel van merchandising is dan ook om de herkenbaarheid van een merk te vergroten en inkomsten te generen voor de organisatie. Goede doelen doen ook vaak aan merchandising door bijvoorbeeld knuffels van het figuur waarvoor hun organisatie staat, te produceren. Het is hierbij belangrijk dat je dan een merk kiest waar jezelf een bepaald gevoel bij hebt en dat past binnen het concept van de winkel.

Comments are closed.